සෙනෙහස පාමුල..
දෙවන කොටස.
මාතලේ ප්රදේශයට
සමු දී චාරකාව නිමවා බස් රිය ඉදිරයට
ඇදෙද්දී සුභාශ්ගේ හිත තුළ නොවැටහෙන
දුකක් තැවරී තිබුණී . මාතලේ නගරය පුරා කැරකී
අවසානයේ රිවෙස්ටන් හුළං කපොල්ල නැඹීමට ගිය ඔහුට
දකින්නට ලැබුණු දගකාර යුවතිය සිතට අමුතු හැගීමක් ගෙන දුන් බව,
ඔහුට පිළගන්නට වී ඇත. සුභාෂ්ගේ
හිත තව තවත් ඒ රුව විද ගන්නට සෙව්වත් ඇය යන් බස්
රියවත් පෙනෙන තෙක් මානයක නොවිණී.
නමවත් නොදන්නා ඇය මතු හමු නොවේ යැයි සිතා සුභාශ්
ඇය අමතක කරන්නට මනසින් විශාල සටනක්
ක්රියාත්මක කරන්නට විය.
‘‘ සුභාශ් සර් ඔය පුඩ් බෝඩ් එකෙන් ඇතුළට එන්න මේ පාරේ
වංගුත් වැඩී.‘‘
‘‘ආ හරි හරි.‘‘
උපාලි
ගුරුතුමාගේ හඩින් සිහිනෙන් පිඹිදුන කළක මෙන් තිගැස්සී හනි හනිකට බස් රියේ පිටුපස
දොර
වසමින් ඇතුලට පැමිණී සුභාශ් ඉඩ තිබූ අසුන්ක වාඩී වීමට සැරසුණි.
‘‘ සර් බස් එකේ ගියාට හිත අර රෝස පාට ඇදුමක් ඇදන් හිටපු
අක්කා ළග නේද?.‘‘
සුභාශ්
අසුන් ගන්නට සැරසී තිබුනේ පාසලේ කටකාර ළමයා වූ ඉශාන් වාඩී වී සිටි අසුනේ විය. මෙතන
ඉදගන්නවට වඩා හොදයි මම හිටගෙන යනවා යැයි සිතූ සුභාශ් මිතුරන් සමග හිනහෙමින් සිටි ඉශාන්ට
රවමින්,
ධාවන වෙමින් තිබූ බස් රියේ ඉහල අත් වාරුවේ එල්ලෙම් ඉදිරි පසට ඇදෙන්නට විය. පැය
ගණනාවක වෙහසකර ගමනින් මතු ඔවුන් පාසල් භූමිය ඉදිර පිටදී බස් රියෙන් බැස ගත්තාය.
සුභාශ්
ඇතුළු ඇදුරු මඩුල්ල විසින් සිසුසිසුවියන් දෙමාපියන් වෙත භාර දීමට යුහුළුව
කටයුතු කලේ දැන් මධ්යම
රාත්රියද ආසන්න වී තිබූ හෙයිනි.
********************
ගමන්
මහන්සිය නිසාම තදින් නින්ද යතැයි සිතා නිවසට පැමිණි විගස ඇග දොවනය කර සැහැල්ලු
ඇදුමක් ඇග ලා ගෙන ඇදට වැටුනු පහන්යාද තවමත් හිදින්නේ නිදි වර්ජිතවයි. ඇගේ නිවස
කැලණිය
නගරාසන්නව පිහිටා තිබු නිසා රාත්රි දහය පසු වන්නට ප්රථම නිවස වෙත
පැමිනියත් තවමත් නෙතු පියා
ගැනීමට නොහැකී වු කරුන ඇය නොදන්නවාම නොවෙයි. නමුත් ඇය
පිළියන්නට අකමැති වුයේ
නමක්, ගමක්, සිටන
තැනක්, වත් නොදන්න ඒ නාදුනන තරුණයා යළි හමු නොවන බව දන්නා නිසායි.
කෙසේ වෙතත්
අවසන් වරට බස් රථය අද්දන මොහොතේ පාපුවරුවේ සිට ඇය දෙස බලා හුන් ඔහුගේ
දෑස් ඇයට
වරින් වර මැවී පෙනුනී. ඔහු ගුරුවරයෙක් විය යුතුයි යැයි නිගමනය කළ ඇය අර කටකාර
සිසුවා කිව් වදන් පෙළ සිහිගන්වමින් තනිව සිනා සෙන්නට විය. * ඔය රෝස පාට
ඇදන් ඉන්න සුදු
අක්කට අපේ සර් ලයින් එක දාන් ඉන්නේ ඕන්..* . මොනවද මේ මම කෙහෙවත් යන සර් කෙනෙක්
ගැන මම හිතන්නනේ .අනික අපි ආයෙත්
කවදාවත් හම්බෙන්නේ නෑ . තරමක් අහංකාර යුවතියක වු
පහන්යා තම සිතටම තරවටු කරමින්
උණුසුම් පොර වනයට ගුලි වී තදින් දෑස් පියා ගත්තාය.
පසු දින සෙනසුරාදා දිනයක් වූ
නිසාත්, ගමන් මහන්සිය නිසාත් දහවල් හිරු
රශ්මියෙන් පොළව
රත් කරවන් තෙක් නිදා ගත් පහන්නා අවධි වුනේ අම්මාට කෑ ගසමින්ය.
පවුලේ කුඩා දියණිය,
සියල්ලනගේම සුරතලිය , කටකාරිය, විසේකාරය වූ පහන්යා නිවස තුළ හැසිරුනේ
කුඩා දැරියක්
ලෙසිනී. ඇයට සිටියේ එක් සහෝදරියෙකු පමණක් නිසා පිරිමි දරුවෙක්ගේ අඩුව
සපුරන්නට තරම්
පහන්යා දගකාර විය.
‘‘ අම්මී... අම්මී....‘‘
‘‘ මොකද චුටී දු කෑ ගහන්නේ.‘‘
‘‘අනේ හොදටම දවල් වෙලානේ .ඇයි මට ඇරෙව්වේ නැත්තේ. අද විෂේශ වාර්තාවක් හදලා
ඔපිස් එකට
මේල් කරන්නත් තියෙනවා.‘‘
‘‘ තවම ඒ හැටි දවල් වෙලා නෑ චුටී දූ.‘‘
ඇදෙන් බිමට පැන ගත් පහන්යා නතර
වුනේ අම්මාගේ පිටු පසින් ගොස් තුරුළු වී උරතලය මත හිස
තබා ගනිමින්ය.
‘‘ මොකෝ චූටි දු හුරතලේ . මොනවා
ඕනේ වෙලාද ඒ පාර.‘‘
පහන්යාගේ අම්මා තරමක් තරවටු
ස්වරයෙන් කිව්වේ ඕනිවට වඩා හුරතල් වන්නේ කුමක් හෝ
කරගන්නට අවශ්ය වු විට බව දන්නා
නිසායි.
‘‘මගේ හොද අම්මිනේ මට උදව්වක් කරනවද?‘‘
‘‘කියන්නකෝ බලන්න. තාත්තාගෙන් බැනුම් අහන්න වෙන වැඩකට අවසර ගන්න නම් හදන්නේ
,
මට නම් බෑ, ඔන්න මුලින්ම කිව්වා.‘‘
‘‘ නෑ .. නෑ... අම්මී මට හොදටම බඩෙගිණි .මම අර වාර්තාව හදන්නම්කෝ
.අම්මී බත් චුට්ටක්
කවන්නකෝ මට.‘‘
‘‘ඕක කියන්නද ඔය හැටි ඇඹරුනේ. හා චූටි දු මූණ සොදන් ඇවිත් වැඩ පටන් ගන්නකෝ
මම බෙදාගෙන
එන්නම්.‘‘
‘‘ මගේ හොද අම්මී .‘‘
අම්මාගේ කොපුලක් රිදෙන්නම
තෙරෙපු පහන්යා අම්මා හැරෙන්නට කලින් නාන කාමරයට වැදී දොර
වසා ගත්තාය.
*********************
කෙතරම් රෑ බෝවී නිදා ගත්තත්
හිමිදිරි පාන්දරම අවදී වූ සුභාශ් වෙනදා වගේම දවස ආරම්භ කලේ නැවතී
සිටි නිවසේ
නැන්දා සාදා දුන් උණු කිරි වීදුරුව පානයෙන් පසුවයි. උදේ ආහාරයෙන් පසුව පරිඝනයක අසල
වාඩි ගත් ඔහු අනතර්ජාලයට පිවිසියේ පාසලේ සිසුන්
වෙනුවෙන් කරන්නට යන ව්යාපෘකියකට අවශ්ය
තොරතුරු ලබා ගැනීමටයි. නමුත් තවමත් නව
තාක්ෂණය මුහු නොවූ සුභාශ් නවාතැන් ගෙන සිටි ගම්මානයේ අන්තරජාලය පරිහරනය එතරම් පහසු
නොවුනේ සිග්නල් ආවරන පහසු කම් අඩු වීම නිසයි. නිවසට දුරකථන
ඇමතුමක් ගැනීම පවා
සුභාශ්ට අපහසු කරුනක් වුනේ එයයි.
සුභාශ් ගුරු වෘතියේ පළමු
පත්වීම ලබා පැමිණ සිටින්නේ කෑගල්ල දිස්ත්රිකයට අයත් දුෂ්කර ගම්මාන
රැසකටම අධ්යපය
ලබන්නට දරුවන්ට අවස්ථාව සැලසු ගෝණගල්දෙණිය නගරය ආසන්නව පැවති
පාසලකටයි. පවුලේ එකම දරුවා වූ සුභාෂ් නිවසින් ඈත් වනවාට දෙමාපියන් අකමැති වුණත් ,
ඔහුගේ දැනුම
මේ දුප්පත් දරුවන්ට අවැසි බව තේරුම් ගත් නිසා, මාරුවක් සාදාගෙන යාම
පිළිබද දෙමාපියන් කළ
යොජනාව ඔහු අත්හැර දැමුවේ හදවතින්මයි. සුභාෂගේ අරමුණ වී
තිබුනේ මේ ගම්බද දරුවන් නව දැනුමින්
පෝෂණය කර ඔවුන්ගේ අනාගතය ඉහළට නංවාලීම සහ ගම
දියුණු වී නව ලොවට මුසුවනවා දැකීමයි.
තවත් පරිඝනකය ළග සිටීමට සුළු
අලස කමක් දැනුන නිසා සුභාෂ් කාමරයෙන් එළියට පැමිණියේ ටික
වේලාවක් නිදහසේ සිටින්නට
සිතමිනුයි.
‘‘සුභාශ් පුතා.. කොහෙ හරි යන්නද?‘‘
‘‘අනේ නෑ කළු මාමේ මම මේ ටිකක් හුළං වදින්න එළියට ආවා.‘‘
කළු මාමා නම් ,ඔහු නවාතැන්
ගෙන සිටි නිවෙසේ අයිතිකරුවායි. කළු මාමා නම පට බැදුන නමකි,
ගමේ සියල්ලන් අමතනු
ලබන්නේ ඒ නමින් නිසා සුභාශ්සුත් ඒ නම භාවිතා කරත්, හැබැ නම රත්නපාල
නම් විය. සියලු
දරුවන් විවාහ වී යාමෙන් පසු එම නිවසෙහි ඉතිරිව සිටියේ වයසක කළු මාමාත් ඔහුගේ
බිරිදත් පමණයි. දරුවන් ඔවුන් දෙනාට තම නිවෙස් වල නවතින්නට ඇරයුම් කරත් ඔවුන් ගම
හැර යාමට
අකමැතිය. *මේ අපි විතරක් නෙමෙයි, අපේ අම්මලා තාත්තලා, ආච්චිලා සියලත්
ඉපදුන ගම සුභාශ් පුතේ .
මෙහේ තරම් අපිට කොහෙවත් හරි යන්නෑ .* මේ වදන් පෙළ නිතරම කළු මාමා සුභාශ්ට පවසන්නේ
ගමට
තිබුණ ආදරය කියාපාමිනුයි.
‘‘මේ දරුවා ඉතින් හැම වෙලේම වැඩනේ. කොහොමද ඊයේ ස්කොලේ පොඩි වුන් එක්ක ගිය
ගමන.
පොඩි වුන් නම් හුගක් සතුටු වෙන්න ඇති.‘‘
‘‘අනේ ඔව් කළු මාමේ. කිසි කරදරයක් නැතුව ගිහින් ආවා. අවුලකට තිබුනේ හුගක්
රෑ වුන එක තමයි.
කලින් එන්න හැදුවට මේ ළමය බස් එකට ගන්න එක හරි අමාරුයි .‘‘
‘‘අනේ රැ වුනාට මොකද ? දැන් ඉතින් කිසි කරදරයක් නැතුව ගමන ගිහින් ආවනේ.
දෙවියන්ගේ පිහිටින්.‘‘
තවත් සුළු මොහොතක් කළු මාමා
සමග කතා කරමින් සිටි සුභාශ්ට එතනින් ඉවත් වී තනි වීමට අවශ්ය
වුයේ අමතක කරන්න
උත්සහ කරන සිතුවිල්ල නැවතත් සිතට ඇතුළු වූ නිසයි. කෙසේ වත් රෑ පහන් වන
තුරු දෑස
පියා නිදි විද ගන්නට ඉඩ නොදුන් දගකාර යුවතියගේ රුව සිතෙහි ඇදෙද්දී ජංගම දුරකථනයද
රැගෙන නිවසින් බැහැරට පැමිණියේ සිත ටිකක් සංසුන් කර ගැනීමට සිතා ගෙනයි. කෙතරම් සිත
මුරණ්ඩු
වුනත් ඇය යලි හමු නොවෙන බව සුභාශ්
තේරුම් ගෙන තිබූ එකම කරුණයි.
උළු වහලය නිසා නිවස තුළ සිසිල්
බවක් දැනුනත් අවට පරිසරය තද අව්ව නිසා හෙම්බත් වී ඇත. එහෙත්
නිවසින් බැහැරට ආ
සුභාශ් නැවතී සිටි නිවසේ වත්තේ කොණක වූ විශාල ගල් තලාව වෙත පිය නගන්නට
විය. සුභාශ්ට
එම ගල් තලාව සුපුරුදු තැනක් වුනේ නිවසට දුරකථන ඇමතුම් ගැනීමට එතනට නිතර පැමිණෙන
නිසායි. අව්ව නිසා නිලංකාර වූ දෑස් යතාතත්වයට එන තුරු මද වෙලාවක් සිටි සුභාශ්ට
අම්මාට ඇමතුමක්
ගන්නට සිතුනී. ඊයේ දවසමත දුරකථකය පාරිහරනයට වෙලා නොතිබුණ නිසා
මුහුණු පොතෙන් පැමිණි
පණිවිට රැසක් විවෘත වන්නට විය. සිග්නල් ආවරන නොමැති කම නිසාම
එතරම් මුහුණු පොත පරිහරනය
නොකළ ඔහු නිකමට මෙන් මුහුණු පොත තුල මද වෙලාවක් සැරි
සැරන්නට විය. හදිසියේම ඔහුගේ නෙත
ගැටුනේ චායාරූප රැසක් එකට ගොනු කර තිබු ගොනුවකි. * ඔන්න අපිත් රිවෙස්ටන් ගියා*
යනුවෙන්
සදහන් කර ගෑණු ළමුන්ගේ සමුහ පොටෝ රැසකි. මේ අර ගෑනු ළමයි ටික වත්ද?
සුභාශ්ගේ හද වේගයෙන්
ගැහෙන්න ගත්තේ තිබුන කලබලකාරී බව නිසාත්. ඇය නැවත දකින්නට
තිබුණ ආසාව නිසායි.
මේක නම් හීනයක්? මේ ඉන්නේ මම ඊයේ දැකපු ගෑනු
ළමයානේ. ඔහුට දෑස් අදහා ගන්නට නොහැකී
වු
නිසා කීපවරක්ම දෑස් පිස දමමින් චායාරූප ටික එහෙට මෙහෙට යවමින් නෙඹෙන්නට විය .
මොකද්ද
මේ කෙල්ලගේ නම ඔහු චායාරෑප තිබූ ගිණුමේ අයිතිකාරිගේ නම බැලිය. දෙව්මී
නිසංසලා මේ ඒ කෙල්ලගේ
එක්වුනට් එකක් නෙමෙයි. එහි වු අනෙකුත් චායාරූප දැකීමෙන් එය
තේරුම ගත් ඔහුගේ සිත හොදටම පෑරුණි.
පෙනුමේ හැටියට නම් ඒ ගෑනු ළමයා ගමක කෙනෙක්
වෙන්න බෑ . අනිවාරෙන් පේස් බුක් ඇති. කොහොමද
හොයා ගන්නේ. දැන් සුභාශ්ගේ හිත ක්රියා
කලේ ඇයට අයිති මුහුණු පොතේ ගිණුම සොයා ගන්නා ආකාරය
පිළිබදවයි.
යළිත් වරක් චායාරූප ටික
බලද්දී ඔහු දුටුවේ එම චායා රූප ගොනුව තව කීපදෙනෙකුගේ මුහුණු පොත
ගිණුම් වලට අමුණා
ඇති බවයි. අනිවාරෙන් අර ගෑනු ළමයටත් ටැග් කරලා ඇති. සුභාශ් අමුණා තිබු ගිණුම්
එකානෙකට පිවිසී බලන්නට විය. මේ ඉන්නේ පහන්යා සත්සරණී . ඊයේ චාරිකාවේදීම ගනු ලැබූ
තනි
චායාරුපයක් එහි ඉදිරිපසට දමා තිබුනි. සුභාශ්ගේ හිත කිව්වේ පාසලේ දරුවන් සමග
අධ්යාපන චාරිකාවක්
ගිය මට ඇගේ රුව නෙත ගැටුනේ මන්ද? නැවත හමු නොවේ යයි සිත් සනසා
ගන්නට උත්සහ කළ මට ඇය
මුහුණු පොතින් ඇස ගැටුනේ මන්ද? යන්න පමණකි. මොකද කරන්නේ. මම රික්වෙස්ට් එකක්
දානවද?
නැද්ද? ඈ ගැන හැගීමක් ඇති මුත් කෙල්ලන් ළග හෑල්ලු වීමට අකමැත වූ ඔහු කල්පනා
කරන්නට විය.
මතු සම්බන්ධයි
ඉතිරි කොටස ගෙත්තම් කරන්නේ ගෙම්බා විසින්..
අද කොටස අකුරු ගැන්වු මම
සඳුනී කාංචනා..
අද කවර් පොටෝ එක හැඩ ගැන්විමට පොටෝ ලබා දුන් සචින් මල්ලීට ගොඩාක් ස්තූතියි..
දිනයක වැටහේවී...........